#1a Co jest potrzebne aby zacząć programować?

wpis w: Kurs programowania | 0

Witam Was na kursie programowania w języku C na mikrokontrolery.

⇒ dla kogo jest ten kurs?

Kurs jest przeznaczony dla osób, które do tej pory nie miały ŻADNEJ styczności z programowaniem – zaczynamy od poziomu ZERO! Będzie jedynie potrzebna niewielka znajomość podstaw elektroniki (choć i tak będę się starała wszystko przystępnie tłumaczyć, ale jeśli mimo to czegoś nie zrozumiesz, po prostu PYTAJ!

⇒ po co uczyć się programowania?

W zasadzie proste programy mogą być niekiedy zastąpione przez połączone ze sobą bramki logiczne. Takie rozwiązanie jest możliwe, ale niesie ze sobą sporo wad:  dotyczy jedynie prostych programów, trudność w zaprojektowaniu takiego układ, stosunkowo duży pobór prądu, trudność w przeprojektowywaniu takiego układu.

Programując (zwłaszcza w języku C) możesz tworzyć skomplikowane urządzenia na różnych mikrokontrolerach. Nie mówiąc już o tym, że jest to umiejętność poszukiwana na rynku pracy.

⇒ którego języka programowania warto się uczyć?

Obecnie najpopularniejszymi językami programowania są język C oraz arduino.

Arduino to język prostszy (zwłaszcza dla osoby początkującej), ale w zasadzie przeznaczony dla hobbystów. Ponadto stosując ten język musisz się ograniczyć do architektury sprzętowej przewidzianej przez twórców tego języka.

Język C choć nieco trudniejszy na start niesie ze sobą znacznie większe możliwości. Program pisany w tym języku wykonuje się stosunkowo szybko i zajmuje stosunkowo mało miejsca w pamięci (co ma duże znaczenie w programowaniu mikrokontrolerów!). W tym języku można pisać programy na różne architektury mikrokontrolerów. Poza tym jest on wykorzystywany w przemyśle.

⇒ czym jest mikrokontroler?

Mikrokontroler (µC) jest to pojedynczy układ scalony zawierający w swojej budowie jednostkę arytmetyczno-logiczną (ALU), pamięć danych (RAM), pamięć programu, porty wejścia-wyjścia oraz inne dodatkowe elementy jak interfejsy, przetworniki, timery.

W dużym uproszczeniu możemy powiedzieć, że jest to jakby mini-komputer sterujący pracą naszego urządzenia.

W ramach tego kursu będziemy pracować na 8 bitowym układzie z rodziny AVR, mikrokontrolerze ATmega328P. Zgodnie z notą katalogową jest on wyposażony m.in. w:

  • 32kB pamięci Flash – pamięć trwała, dane w niej zapisane nie znikają po wyłączeniu urządzenia, można ją przeprogramować poprzez skasowanie i ponowne nadpisanie danych, zapisujemy w niej przede wszystkim kod programu i wartości stałe;
  • 1kB pamięci EEPROM – dane w niej zapisane nie znikają po wyłączeniu urządzenia, można je zapisywać wielokrotnie;
  • 2kB pamięci SRAM – przechowuje dane do momentu wyłączenia urządzenia;
  • jednostka arytmetyczno-logiczna ALU wykonująca obliczenia;
  • 23 linie wejścia/wyjścia służące wprowadzania i wyprowadzania danych do i z µC.

Zwróćcie uwagę na to, że wielkość pamięci jest raczej niewielka. W związku z tym istotne jest zwracanie szczególnej uwagi na to, by pisany program nie był zbyt zbyt długi. To raczej uwaga na przyszłość, ponieważ zaczniemy od bardzo prostych i krótkich programów 🙂

⇒ co jest niezbędne aby zaprogramować mikrokontroler?

1. Komputer z zainstalowanym kompilatorem oraz środowiskiem programistycznym AVR Studio. Możesz wszystko  ściągnąć z  tego miejsca tu:

Środowisko programistyczne to po prostu program umożliwiający użytkownikowi pisanie programów w języku źródłowym (w naszym przypadku będzie to język C)

Kopilator – tłumaczy język C  na kod  maszynowy – zrozumiały dla mikrokontrolera.

Istnieje wiele różnych kompilatorów, jednak my podczas tego kursu będziemy używać w pełni darmowego kompilatora AVR-GCC stworzonego do programowania mikrokontrolerów z rodziny ATmega. Sam kompilator można pobrać z tego miejsca:

http://sourceforge.net/projects/winavr/files/

Kolejnym etapem będzie zainstalowanie środowiska programistycznego AVR Studio wersji 4 oraz kompilatora AVR-GCC. Kolejność instalacji:

a) Środowisko programistyczne – AVRStudio – plik 1  AvrStudio418Setup

                                                                      – AVRStudio – plik 2 AVRStudio4.18SP1

                                                                      – AVRStudio – plik 3 AVRStudio4.18SP2

b) Kompilator AVR-GCC

 

Ważne informacje dla użytkowników systemu operacyjnego:

  • WIN7 , WIN8 – do katalogu kompilatora c:\winavr-20100110\utils\bin\msys-1.0.dll należy przekopiować plik: msys-1.0.dll

Podczas instalacji środowiska AVRStudio oraz AVR-GCC wszystkie kroki instalacji potwierdzaj i nic nie zmieniaj.

2. Programator

Jest to urządzenie, które fizycznie połączy Wasz komputer (najczęściej przez złącze USB) z programowanym mikrokontrolerem. Jeśli kupiłeś programator w internetowym sklepie elektronicznym CELTOR osobno lub w zestawie do nauki programowania, poniżej przedstawiam krok po kroku co trzeba zrobić:

a) Podłącz programator do PC i poczekaj na zainstalowanie automatyczne sterownika. Jeżeli sterowniki do programatora nie zainstalują się automatycznie to wykonaj poniższe kroki:

– Pobierz sterowniki  i program tu  i  tu

– Rozpakuj sterowniki

– Wejdź do panelu sterowania > menadżer urządzeń – na liście powinieneś mieć programator na liście jako urządzenie HID

 

– Jeżeli w tym momencie windows mówi że sterownik nie jest podpisany cyfrowo to należy przejść do kolejnego kroku i wyłączyć na czas instalacji wymagany pod windowsem podpis. Sposób jak to wykonać pod win8 jest tu.

– Po wyłączeniu pod windowsem opcji wymaganego podpisu cyfrowego przeprowadź ponownie instalację sterownika

– Od tego momentu powinien działać programator.

b) Ściągnij program do obsługi programatora, ProgISP dostępny tutaj i zainstaluj na swoim PC.

3. Mikrokontroler – zestaw

W swoim kursie będę pracować na Zestawie do nauki programowania, który w swojej ofercie ma internetowy sklep elektroniczny CELTOR. Zestaw ten zawiera bardzo dużo elementów elektronicznych, moduły oraz serwo. 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *